Thursday, April 14, 2011

Batasan

Karya-karya aku sejak akhir-akhir ini membawa tema 'batasan'. Biarpun aku mengaku bahawa karya-karya aku ini sangat lemah, tapi sebab aku ingin berubah, aku beranikan diri tunjuk karya-karya aku yang tak berjaya tu di sini.

Batasan sentiasa ada. Ia juga dikenali sebagai halangan, sempadan, atau apa saja yang menyekat. Batasan menyekat kita untuk ke depan. Adakalanya, kita sudah hampir dengan destinasi kita, tapi terdapat sesuatu di depan yang membataskan perjalanan kita. Namun, dalam sesetengah situasi, batasan itu perlu.

Setelah seketika menjalani kehidupan sebagai seorang pelajar Fine Art, aku tertarik dengan kisah 'batasan'. Kadang kala ada halangan di depan aku, tapi aku tak nampak! Ada ketikanya pula, aku nampak halangan di depan aku, tapi sebenarnya, halangan itu tiada! Semua yang aku lalui itu, aku terjermahkan di dalam karya aku.

"Bukan Batasan (Batasan i)"
Mix Media
2010

Batasan itu bergantung kepada cara kita melihatnya...



"FSSR (Batasan ii)"
Mix Media
2010

Perjalananku bermula di sini. Pagar bagi kamu, adalah jalan bagi aku...





"Takkan Lari Gunung dikejar? (Batasan iii)"
Oil on Canvas
2011

Takkan lari gunung dikejar? Kalau tak lari, kau takkan sampai. Tapi kalau lari pun, kau takkan sampai... jika terdapat halangan di depan kau... dan halangan itu ialah- kau sendiri!





"Batasan atau Alasan? (Batasan iv)"
Oil on Canvas
2011

Halangan itu ada.Halangan itu sebenarnya, dalam diri kau.

1 comment: