Saturday, April 2, 2011

...akhirnya hinggap di belakang kerbau juga.


Jauh sekali penyu merantau... akhirnya pulang ke tempat ia menetas dahulu. Setinggi-tinggi melambung, surutnya ke tanah juga. Setinggi-tinggi bangau terbang, akhirnya pulang ke belakang kerbau juga.

Lumrah kehidupan...

Sudah agak lama aku menikmati kehidupan terbang tinggi. Indahnya dunia bila tak perlu memikirkan masalah.. Aku lupakan kerja dalam fine art, dan aku menikmati kehidupan teater yang aku cintai.

Tapi.. apa gunanya memiliki sayap... jika kaki masih dirantai pada bumi... Akhirnya, aku akur. Dunia aku adalah fine art. Satu tempat yang wajib untuk aku pulang semula. Sumpah, aku memang suka teater.. Tapi, aku tak mampu untuk abaikan fine art. Sebab hanya fine art yang boleh menjamin kehidupan aku.

Kepulangan ku disambut baik oleh teman-teman ku, Encik Pen, Kak Sketch Book, Abang Watercolor, Cik Spray, dan lain-lain lagi. Dengan nada gembira, mereka berkata: "Selamat pulang tuan.." Dengan nada tak berapa nak ikhlas, aku menjawab: "ye, ye.. Terima Kasih.."

Kehidupan kembali seperti sediakala. Aku bertapa di suatu sudut di studio, berusaha memerah otak untuk mengeluarkan idea. Bagai bangau yang pulang ke belakang kerbau, begitu jugalah aku pulang ke Fine Art...


2 comments: