Friday, July 8, 2011

Cari Gali Artifak

Dalam minggu terakhir praktikal ku, aku berpeluang menyertai muzium ke tapak arkeologi di Bukit Malawati. Yea!!!

Ini pertama kali aku melihat sendiri aktiviti cari gali artifak, dijalankan di depan mata. Sebelum ni, tengok dari buku je. Hari pertama aku di Tapak arkeologi, sangat teruk. Kena bantu gali tanah. Dah lah tanah keras. Tapi, seteruk-teruk kerja ini pun, sebenarnya aku suka. Sambil-sambil korek tanah, duduk di bawah pokok, menikmati tiupan angin, rasa bahagia sangat. Berhenti seketika dari kerja itu, aku menikmati kopi. Aku melihat ke dalam cawan kopi, ternampak bayang-bayang pokok yang di atas kepala aku. Cantik.. Haruman kopi, tiupan angin, teduhan pokok, benda yang biasa bagi orang lain, tetapi mampu membahagiakan aku.

Ok, bahagia dah berakhir. Apabila pulang ke rumah, tangan terasa sakit dan lenguh akibat daripada kerja-kerja tadi. Tangan ini terkena kejutan budaya. Biasa pegang berus lukisan, tiba-tiba pegang cangkul. Aku tidur sambil menahan kesakitan di tangan kanan...



Hari ketiga aku di sini unik sikit. Hari ketiga adalah hari terakhir aku di tapak arkeologi. Aku tidak lagi menggali tanah dan buat kerja-kerja berat. Aku buat 'plotting'.

'Plotting' tu macam mana? Ia memerlukan pensel dan pemadam. Nampaknya ia tak jauh beza dari bidang aku. Yeke? Tapi ia memerlukan kertas graf. (Dah macam matematik pulak..) Tak apa, aku suka matematik masa sekolah dulu. Keseluruhan tentang 'plotting' yang aku faham ialah, ia ibarat melukis semula keadaan artifak di tanah, dari sudut pandangan atas, dengan skala yang betul. Maka, duduklah aku di situ menyiapkan 'plotting'.




Nampaknya ia tak sama dengan melukis. Lebih kepada mengukur. Tapi, ia mengingatkan aku pada 'measurement' yang belajar dalam kelas drawing masa part 1 kat diploma dulu.






Aku buat kerja dalam petak ini laa.. Ini rupa asalnya...



...dan ini yang aku hasilkan pada kertas graf...



*Di kiri, bawah yang ada dalam kertas graf itu ialah tangga batu. Ia tangga lama sehingga akar pokok membesar di atas tangga tersebut. Tapi tiada gambar penuh tangga tersebut. Yang aku lukis tu, sebahagian sahaja.

No comments:

Post a Comment