Friday, June 17, 2011

Pagi Jumaat


Hari ini, semua orang bising mengenai result. Kiri kanan, semua tanya: "Bagaimana result kau?". Aku? Aku dah tengok result aku. Sejujurnya, result aku meningkat dari semester lepas. Tapi aku amat kecewa. Serius, aku kecewa.

Subjek major aku, painting, dapat markah yang sangat teruk!!! Sangat teruk. Bukannya aku tidak bersyukur, tapi, aku mengharapkan lebih dari diri aku. Hati aku sekarang, amat pedih! Pedih, pedih, sakit sangat sehingga aku tak boleh gambarkan bagaimana perasaan sakit itu. Aku tak nak dengar siapa-siapa sebut: "Gagal sekali bukan bermakna gagal selama-lamanya," Sebab aku tak gagal! Aku cuma belum dapat mencapai apa yang aku nak. Faham? Aku tak gagal!

Bagi sesiapa yang ikut perkembangan blog aku, sudah tentu korang tahu.. Akulah budak perempuan yang tak layak masuk painting dulu tu, tapi meraya-rayu bagaikan terlalu terdesak untuk masuk kelas painting. Dan kini, walaupun sudah berada dalam kelas painting, aku jadi begitu teruk. Aku kata begini bukan untuk menyesal. Aku tahu, andai aku berada dalam sculpture, ceramic atau printmaking, ada kemungkinan aku jadi jauh lebih teruk! Aku tahu painting lah yang terbaik untuk aku, tapi malangnya, aku bukan yang terbaik untuk paintung. Ramainya mereka yang hebat dalam kelas painting.

Aku sedar, aku ni terlalu tak sempurna. Bakat kurang, ilmu kurang, kemahiran kurang, aku sentiasa cuba mengejar korang semua yang terlalu hebat. Malangnya, korang dah terlalu jauh ke depan. Tak mampu aku nak kejar. Ada kalanya, aku tertanya-tanya.. adakah terlalu susah bagi seorang perempuan cuba untuk berjaya dalam Fine Art? Sepatutnya, tak ada perbezaan antara lelaki dan perempuan kan? Tapi kenapa lebih ramai lelaki yang hebat dalam Fine Art berbanding perempuan?

Orang lebih memandang hasil dari usaha kan? Siapa nak lihat sama ada kita berusaha atau tidak. Orang hanya mahu melihat hasil kita baik atau tak. Oleh itu, aku malas lah nak bising-bising beritahu satu dunia bahawa aku ni berusaha. Cukuplah dengan hasil, orang menilai siapa aku. Sejujurnya, aku sendiri sedar bahawa hasil aku teruk. Jadi aku cuma boleh diam seandainya korang nak kata aku tak ada bakat. Bukan dah mengaku kalah, tapi itulah fakta buat masa sekarang.

Jangan salah faham. Aku tidak berputus asa! Aku tidak gagal! Aku tak nak dengar sebarang nasihat seperti: "Berusaha lah lagi," Pernah dengar kucing yang berusaha untuk berenang? Ikan yang berusaha untuk berjalan? Patut ke kata pada mereka: "Berusahalah lagi,"? Patut tak? Tak kan.. jadi, sila senyap. Maaf, merepek sekejap. Haha..

Secara keseluruhannya, aku tidak kecewa dengan result aku. Aku kecewa dengan painting aku. Perasaan kecewa sangat sakit ye.. sakit!






*Terlalu kagum padanya. Pernah satu ketika work dia pecah, dia tenang je. Ketika result dia jatuh pun, dia tenang je. Dia memang hebat! Terlalu hebat! Bagaimana nak jadi seperti dia?





5 comments:

  1. percaya pada janji tuhan yang akan memberi ganjaran kepada mereka yang berusaha dan sabar, xmustahil ko bley jadi mcm si dia yg ko kagumi ketenangan nya.

    ReplyDelete
  2. jika masih ade yang tak kene..sama ada hasil atau pencapaian kite, cuba tgk renung muhasabah balik diri kite.

    cari mana silap kita.. kte mnusia, mgkin ada kita trlps pndang..kte rase dh cukup dgn usaha kite, tp mgkin ade slp kte kt mane2 kte xtau.

    ReplyDelete
  3. kagum pada siapa amna? huhuhu

    ReplyDelete
  4. adalah.. seseorang dari kls major nadia..

    ReplyDelete
  5. major?? azrul eah.. hahahahaha... ke safa?

    ReplyDelete