Monday, January 17, 2011

Kawan aku dah kahwin…

Hei hei.. teruja betul aku apabila nak menghadiri majlis perkahwinan kawan aku, zamirul. Dia kawan sekelas masa tingkatan 5 dulu.. Bukan sebab apa, tapi kitorang tak pernah berjumpa sejak tamat persekolahan. Tiba-tiba, dapat berita dia nak kahwin. Terkejut la aku..

Aku datang ke majlis tu bersama Shidah. Faze tolong tunjukkan jalan ke sana. Faze ialah penolong kelas kami dulu.

Sampai je di sana, pengantin lelaki (kawan aku) lambai tangan kat aku. Wah.. sampai-sampai je terus di sambut pengantin! Lepas tu kat sana, ramai kawan-kawan sekolah aku. Budak-budak yang dari kelas akaun dan perdagangan pun ada.. Aku kelas sastera.

Kasihnya Laila

Sedang aku menikmati nasi kenduri, tiba-tiba lagu ‘Kasihnya Laila’ berkumandang. Lagu kegemaran aku! Seorang lelaki di sebelah aku turut menyanyi lagu tu. Kalau tak salah aku, dia Hazmi. Lelaki dari kelas Akaun yang pernah sekelas dengan aku semasa tingkatan 3. Tapi aku tak pasti la.. Jadi aku cuba tanya..

“Kau kelas PD ke PA?” Dia kelihatan agak kecewa apabila aku tanya sedemikian. Katanya: “Kau tak ingat aku?? Aku ingat kau.. Amna Syakira..” Pegh.. siap ingat nama penuh.. Malu aku. Jadi aku terus kata: “Hazmi kan?” Nasib baik lah betul. Lepas tu, aku sambung lagi: “Lagu ni… dulu kau nyanyi lagu ni dalam kelas..” Haha.. habis kawan kawan yang ada di sekitar ketawa. Lepas tu, Hazmi sambung menyanyikan lagu tersebut.

Sebenarnya, aku tak pernah lupa Hazmi. Mungkin sebab betullah kata orang “Hancur badan dikandung tanah, budi yang baik dikenang jua.” Aku Cuma ragu-ragu sebab rupa dia dah lain.. Ye, Cuma sekali dia buat baik kat aku, tapi sampai sekarang aku tak lupa. Dulu, aku tak pernah rapat dengan dia, tapi aku terharu sangat sangat bila dia berbohong untuk jaga nama baik aku. Serius, aku terhutang budi. Sebab tu la aku tetap ingat dia sampai sekarang. Tapi, benda tu hal kecil je untuk dia. Aku rasa dia tak ingat pun. Walaupun tu benda kecil untuk dia, tu tetap benda besar untuk aku. Aku takkan lupa.

Kawan-kawan sekelas

Selain Shidah, Faze dan pengantin lelaki, Aku jumpa beberapa lagi kawan sekelas tingkatan 5. Iqram senyum kat aku. Dia tak berubah. Dari dulu, dia memang sangat ceria. Hafiz, aku dah tak ingat nama dia. Terpaksalah dia kanalkan nama dia tadi. Tapi, muka dia aku kenal. Tak berubah.. Cuma bertambah segak! Hehe.. Farhan, pun masih macam dulu.. Og, seorang yang pernah jadi seseorang yang rapat dengan aku pun ada.. Khairudin pun ada. Sebelum aku pulang, seorang kawan sekelas aku, yang aku dah tak ingat nama, dia buat symbol ‘peace’ pada aku. Terharunya!!! Dia ingat lagi.. Dulu, trademark aku masa zaman sekolah: ‘peace’.. Best dapat jumpa semula diorang semua. Cuma, kawan-kawan kelas yang perempuan Cuma Shidah dan Faze je yang ada.. Kalau semua ada kan best…

aku


Shidah








2 comments:

  1. alamak mudanya pengantin....


    lepas ni amna lak..;)

    ReplyDelete