Wednesday, September 18, 2013

Aku dan Scoliosis: 20 hari lagi

Tidak tahu apa itu Scoliosis, baca di sini.


Tinggal lagi 20 hari untuk tarikh pembedahan aku. Tipulah kalau aku kata tak takut kan? Tapi, aku tak mahu takut. Keluarga besar aku, semua membantu aku bagi menjalani pembedahan ini. Bapa saudara, ibu saudara, sepupu sepapat, semua menghulurkan sumbangan agar meringankan beban yang perlu ditanggung oleh ibu bapa aku. Jadi, setelah mendapat pertolongan mereka, tiba masanya untuk aku bantu diri aku. Aku harus berani, yakin, tidak gentar, positif.

Satu ketika dahulu, ketika aku masih belum matang dalam berfikir, aku pernah mempersoalkan, "Mengapa dalam ramai-ramai manusia, aku yang dapat tulang belakang begini?" Ya, itu soalan bodoh ketika aku belum bijak. Tidak patut aku mempersoalkan takdir. Tapi kini, aku mendapat satu jawapan yang luar biasa. Jawapan yang membuatkan aku bersyukur memiliki tulang belakang begini. Jawapannya adalah, Keluarga aku adalah tulang belakang aku. Apabila memerlukan pembedahan, keluarga semua menghulurkan bantuan. Terharunya aku.. Itulah dia, jawapannya. Keluarga adalah tulang belakang aku. Kini aku janji pada diri sendiri, walau apa keadaan pun tiba masa depan nanti, aku akan mengutamakan keluarga aku lebih daripada benda lain. Tuhan memberi aku Scoliosis agar aku nampak semua ini. Allah SWT Maha penyayang kan?

Kini, apa yang penting bagi aku adalah segera sembuh selepas pembedahan. Sebab itu apa yang keluarga aku mahukan. Sepupuku yang telah selamat menjalani pembedahan juga sering berpesan, hati kena kuat untuk sembuh. Jadi, sembuh itu paling penting! Soal kerja, aku tak mahu fikir. Aku tak rugi kehilangan pekerjaan itu. Aku dapat pengalaman yang tak semua orang dapat, itu kata-kata dari seorang rakan yang turut mempunyai Scoliosis.

Akhir kata, tolong doakan semua berjalan lancar ye...


6 comments:

  1. semoga segalanya dipermudahkan... amin :)

    ReplyDelete
  2. semoga semakin tabah menghadap dugaan...dan dipermudahkn urusan ya :) amin...

    ReplyDelete
  3. Semoga semuanya berjalan lancar. INsya Allah..

    ReplyDelete
  4. stay strong!
    dan semoga dipermudahkan urusan

    ReplyDelete
  5. cheer up and stay strong! boring2 tu, jom join Contest GA Isi Buih Kata Komik aku, deadline 12 Oct 2013, meh cepat!! XD

    ReplyDelete