Monday, May 28, 2012

Ali & Tuah


Siapa suka baca komik? Hari ni aku nak kenalkan sebuah komik yang aku rasa, tak rugi kalau anda semua bacanya. Tajuknya 'Ali & Tuah' karya Afiq dan Nazry. Siapa selalu baca karya Afiq dan Nazry? Sejujurnya, sebelum ni tak pernah pun aku baca mana-mana karya mereka. (Walaupun aku mengikuti blog mereka) Tapi di pesta buku tempoh hari, entah mengapa tangan ni tergerak untuk mencapai komik 'Ali & Tuah'. Jadi, di sini aku nak menyatakan pendapat aku mengenai komik ni.

Dari segi cerita, ianya memuaskan. Lawak-lawak selalu muncul tanpa dijangka. Penceritaannya jelas, siapa watak-watak dan latar belakang masing-masing. Dua watak utama masing-masing mempunyai karakter tersendiri. Aku suka watak Ali. Cerita turut diserikan dengan kehadiran watak haiwan-haiwan kecil yang menemani mereka. Mungkin watak haiwan-haiwan kecil ni nampak tak penting, tapi mereka lah yang buat cerita jadi santai, tidaklah terlalu serius. Keseluruhan cerita ni menarik, tapi, mana boleh cerita, silalah baca sendiri. Cerita ni mungkin ada satu kelemahan. Ceritanya terlalu laju. Sekejap saja sudah masuk babak seterusnya. Tak sempat nak merasai debar-debar dalam beberapa situasi. Tapi, ini hanya lah pendapat aku sendiri. Ia bukan kelemahan besar pun. Secara keseluruhan, aku suka komik ni.(Kalau tidak, aku tak tulis lah di sini kan?)

Dari segi lukisan, aku puji karya ni. Dalam zaman kini yang kebanyakan generasi kini terpengaruh dengan lukisan manga, Afiq dan Nazry lain. Mereka hanya mengambil gaya manga untuk beberapa perkara sahaja, jadi secara keseluruhan, karya mereka tidak nampak ke'manga'annya. (Suka hati cipta perkataan ni) Gaya manga yang mereka ambil, hanya dari segi garisan, susunan panel dan penggunaan perspektif. Watak atau latar tak nampak manga pun. Ini kalau apa yang aku nampaklah. Mungkin anda ada pendapat sendiri, bolehlah kongsi bersama.

Itu saja ulasan aku, nak kritik banyak-banyak, aku pun belum jadi pelukis komik lagi. Kritik dari sudut pandangan pembaca saja lah aku mampu. Kepada mereka yang asyik baca manga, cubalah beralih ke komik tempatan. Sebab apa yang ada dalam komik tempatan, tak boleh dijumpai dalam manga. Hehe.. betullah. Baca dulu, baru tahu kelebihannya.

Oh ya, nak meloncong sikit dari topik atas ni. Watak Ali dalam cerita ni mengingatkan aku pada satu watak ciptaan ku. Tapi watak ni tak jadi digunakan. Mungkin sebab tu agaknya aku suka watak Ali. Ni watak milik aku tu :




3 comments:

  1. wOwww! niCe ObsrvatiOn dear! ^^,

    ReplyDelete
  2. ingatkan hang tuah
    bagusnya malaysia ada kartunis macam ni



    salam wla

    ReplyDelete
  3. Ahmad Haziq Azlan: Slm WLA..
    ya, baca la komik ni kalau berkesempatan.

    ReplyDelete