Saturday, September 3, 2011

Hari yang riuh -Bahagian 2


Sambung kisah di kampung bersama kanak-kanak ni semua.. Ini adalah sambungan kisah: Hari yang riuh.

Ada sorang anak sepupu aku ni, namanya Amal. Dia budak yang bijak. Dia tahu macam-macam. Usianya 10 tahun. Dia peramah, mudah didekati... Dia juga jenis yang cepat belajar. Adik aku ajar dia pelbagai tarian, dan dengan mudah dia dapat ikut. Dari tarian poco-poco, tarian zapin, hinggalah ke tarian k-pop, semua dia ikut je.

Tapi, kemudian aku tahu yang budak pandai sebenarnya merbahaya. Kerana terlalu pandai, entah bagaimana dia dapat tahu kelemahan adikku, Tonah, iaitu mudah geli jika disentuh di bahagian tertentu. Selepas itu, pandai pula dia teka yang aku juga memiliki kelemahan yang sama. Selepas itu, aku jadi mangsanya. Dia berusaha untuk sentuh tempat yang menjadi kelemahan aku tu. Tempat apa tu, rahsia laa.. Habis la kalau semua orang tahu kelemahan aku. Adoi.. Hehe.. Menjerit aku melarikan diri dari Amal.




Itu kisah Amal. Ini pula kisah adik kepada Amal, iaitu Amna. Namanya Amna, sama nama dengan aku. Maka, dalam keluarga kami, terdapat dua Amna. Aku digelar Amna Besar, dan dia ialah Amna Junior.

Disebabkan nama kami sama, Amna Junior pun tanya lah: "Apa nama penuh Kak Amna?" "Amna Syakira," jawabku. Dia pun balas "Syakira? Shakira Waka.. Waka.."

Pandai betul budak ni.. Baru lapan tahun dah tahu Shakira Waka Waka? Korang tahu? Alaa.. penyanyi Shakira tu laa...





Dalam ramai-ramai mereka, terdapat satu geng. Mereka boleh jadi satu geng kerana ketiga-tiga mereka sama usia. 10 tahun. Mereka ialah Amal, Aimi, dan Najaa. Amal dan Aimi adalah sepupu. Manakala Najaa ialah adikku. Ini menjadikan Najaa dikatogerikan sebagai 'Mak Cik' mereka. Tapi, mereka bukan faham pun pasal pangkat 'Mak Cik' tu.. Biarlah.. Asalkan mereka tahu yang mereka sekeluarga, cukuplah..

Susah nak ambil gambar mereka bertiga. Asyik nak buat posing hodoh je. Huh~ Sabar je lah.. Haha..




Aku tak tahu kenapa, kanak-kanak semua ni asyik keliru antara aku dan adikku Tonah. Nasib laa.. Pandai-pandai lah korang teka mana satu aku, mana satu Tonah.





Sudah tentu, mereka semua sangat riuh. Tak tahu apa cara nak bagi mereka senyap sikit.
Kemudian, kami dapat tahu ada seseorang yang boleh buat mereka semua senyap. Siapa tu? Kami pun tak dapat buat mereka senyap.

Kami terdiri daripada:
Kakakku (Ilham), Aku, Diba, Tonah



Nampaknya, keempat-empat kami kalah kepada dia:










Kak Limah

Ooo.. pasang je cerita Hantu Kak Limah Balik Rumah, senyaplah mereka. Haha.. Hebatlah Kak Limah. Boleh buat mereka senyap.


Akhirnya, tibalah saat perpisahan. Kami adik beradik harus pulang. Jadi anak-anak sepupu semua bersalaman dengan kami. Tiba-tiba, salah seorang dari mereka peluk aku. Wah~ Terharu!!! Teka siapa yang peluk aku?



Alman!

Alman yang peluk aku. Siapa sangka? Haha.. Tapi, aku pun kurang pasti. Betul ke Alman yang peluk aku? Atau sebenarnya Aimi (Kakak Alman). Aku pun dah ingat-ingat lupa kerana semuanya berlaku sekelip mata.


~TAMAT~



*Atas permintaan, aku siarkan wajah sebenar kesemua kanak-kanak yang terlibat dalam cerita ini.

-Najaa merupakan adik aku.
-Ilyas ialah anak Mak Cik aku.
-Yang lain (nama bermula huruf 'A') semuanya anak-anak sepupuku.

No comments:

Post a Comment