Wednesday, July 4, 2012

Degree Show 5 hari lagi...

Ini diberi oleh adik ku:


Entah apa perasaan sekarang. Takut? Entahlah.. lebih kepada perasaan sayang nak tinggalkan kawan-kawan. Sayang nak tinggalkan UiTM. Ok, sebenarnya, memang takut.

Mengenai Degree Show, ya, aku mengharapkan yang terbaik. Yang terbaik dari diri aku. Usaha yang terbaik dari aku, dan sudah tentu aku mengharapkan keputusan yang terbaik. Tapi jika soal keputusan, itu kerja Allah SWT. Berserah je lah. Aku cuma mampu berikan usaha yang terbaik.

Aku mengaku, aku terlalu mengharapkan kejayaan. Ya, benar-benar mengharap! Jika tak dapat, aku akan kecewa. Tapi, aku cuba ingat semula diri aku yang dulu. Dulu ketika PMR dan SPM, aku tak mengharapkan keputusan yang bagus. Aku hanya berikan usaha tanpa menantikan apa-apa pulangan yang baik. Jadi, apabila mendapat keputusan peperiksaan PMR dan SPM, aku bersyukur saja. Aku merasai ia berbaloi dengan usaha aku.

Masalahnya, sudut pandangan masyarakat sentiasa lain dengan aku. Aku ingat lagi, aku mendapat kata-kata pujukan selepas PMR: "Tak apa, lain kali cuba lagi.." Sedangkan aku benar-benar gembira dengan keputusan aku. Mengapa ayat pujukan pula dapat? Mengapa tidak: "Tahniah" ? Tiba-tiba, result PMR yang aku berpuas hati tu, nampak seperti benda murah yang cuma aku seorang pandangnya mahal. Tragis nya.

Apabila dah Degree, aku dah tak sama dengan aku yang PMR dulu. Aku nak keputusan yang boleh buat masyarakat cakap "Tahniah". Bukan lagi keputusan yang cuma aku sahaja berpuas hati. Salah ke impian aku ni? Bunyi nya macam niat salah.. Tapi sejujurnya, keputusan aku untuk kebanggaan Umi aku juga. Bukan untuk kebanggaan diri sendiri. Jadi, Tak salah kan? Aku tak nak benda yang sama berulang.. Dulu ketika UPSR... (jauh pula flashback nya..) Kawan Umi tanya Umi result UPSR aku. Aku ingat lagi, Umi aku jawab : "Dua.." dengan nada rendah diri. Selepas itu, dua orang adikku pandang ke arah ku. Jadi, tahulah aku, result tu memalukan. Jadi untuk kali ni, aku betul-betul sangat nak yang terbaik. Aku sanggup buat apa saja, aku tak kan mengalah! Niat aku tak salah kan?

Ok, salah dah ni, awal-awal tadi aku dah sebut, soal result tu kerja Allah SWT. Jadi, ya, aku seharusnya terima apa saja keputusan yang aku dapat nanti. Aku nak jadi seperti masa PMR dulu. Bersyukur dengan apa yang aku dapat. Cukup! Tak nak fikir lagi pasal result. Lima hari ini masa untuk berusaha bermati matian. Ini perjuangan! Gagal dalam perjuangan tu soal lain. Sama ada aku berjaya menyeberangi jambatan dengan selamat, atau aku jatuh ke dalam sungai. Dua pilihan saja.


Aku bersama sculpture milik seseorang.
Hehe..


6 comments:

  1. salam sobah.. shbt jom join pertandingan poster.. :) ayuh kite berdakwah. ♥
    http://satumakna4u.blogspot.com/2012/07/jom-berposter.html

    ReplyDelete
  2. seseorg tu siapa??XD..lama x tgok karton lukisan yang pakai skirt merah tu..rinduuu

    ReplyDelete
  3. merahitujambu: Hehe.. budak skirt merah tu kena sorok dulu.. Sebab pelukis dia sibuk dengan degree show.Hehe.. thnks sbb rindu dia.

    ReplyDelete
  4. i bet show 2 mesti awesome.. xsempat dtg,,paper habes awl so balik awl.. :(..xde rezki jumpe.. :)..
    btw,,tahniah,,

    ReplyDelete