Wednesday, June 27, 2012

Degree Show 12 hari lagi...

Hari Isnin baru-baru ni, ada Preview untuk lihat sama ada student tersebut layak atau tidak untuk mara ke Degree Show. Hari yang sama juga, aku ada presentation untuk minor aku. Maka, bersiap-siaplah aku secantik mungkin lengkap berkebaya lagi. Berkebaya untuk presentation. Oh ya, ini cerita dua hari lepas, aku baru menulisnya hari ini.

Selesai minor, aku bergegas menuju ke studio aku untuk melihat preview berjalan. Selamat kerana masih belum bermula. Aku dan rakan-rakan seperjuangan painting mengatur painting masing-masing untuk bersedia menghadapi preview. Dalam masa yang sama, kami dengar khabar bahawa student sulpture sedang di preview. Makin debar-debar terasa.

Tiba masanya, sekumpulan orang (lecturer la) datang masuk studio painting. Kami semua dikehendaki tunggu di luar. Perasaan ketika itu, tak tahulah nak kata macam mana. Aku tak takut kerana aku rasa aku dah bersedia. Cuma aku risau. Entah apa tanggapan mereka terhadap painting aku. Perasaan aku, bagai seorang ibu yang meninggalkan enam orang anaknya diluar penglihatannya. Begitulah aku rasa. Terfikir-fikir kan enam painting aku yang ditinggalkan sendirian di dalam tanpa pengawasanku. Maaf, adakah perumpamaan yang aku beri terlalu hyperbola?

Selesai preview, lecturer kami prof Jai datang mengumpulkan kami semua. Saatnya telah tiba untuk dia memberitahu siapa yang tak layak untuk ke Degree Show. Syukur Alhamdulillah! Kami semua layak! Aku benar-benar lega. Aku memang tidak mahu melihat sorang pun daripada rakan ku yang terkandas. Kerana aku tahu, kami semua bermati-matian untuk Degree Show ini.

Aku bersama painting-painting ku.

Petang itu, aku berjumpa dengan lecturer minor ku, Prof Muliyadi. Sebab apa aku jumpa dia? Itu rahsia. Adalah alasan peribadi ku. Bagi yang mengikuti blog aku, mesti dah pernah terbaca mengenai prof kan? Ya, dia lecturer yang paling aku suka. Dia cool, ilmu tinggi.. Seperti peribahasa yang pernah aku nyatakan sebelum ini: "Sukakan gaharu kerana baunya, Sukakan guru kerana ilmunya," Ya, aku suka dia. Aku rasa, senyap-senyap aku ni sebenarnya cuba ikuti jejak langkah prof. Hehe.. mampu ke? Cubalah dulu. Tak ada siapa larang pun. Pertemuan dengan prof haritu, banyak memberi aku semangat baru. Amna, berusahalah!!!

Hari terus berlalu.. Menanti tibanya Degree Show... 

1 comment:

  1. tajuk mende painting??
    gadis melayu maybe??...

    taniah2,,, selamat ber degree show.. =)

    ReplyDelete