Monday, June 4, 2012

Bulan Jun


Assalamualaikum.. Sedar tak sedar, dah masuk bulan Jun. Maksudnya, ada lagi sebulan saja sebelum tamat semester akhir ini. Bila dah tiba saat-saat akhir begini, sibuknya aku tak terkata. Kehidupan aku, macam tak ada benda lain selain painting. Bangun tidur, buat painting sepanjang hari. Lepas tu tidur semula. Esoknya, hari yang sama berulang. Kehidupanku hanya berulang alik dari studio dan bilik. Balik bilik untuk tidur, datang studio buat painting. Begitulah setiap hari. Sedang sibuk begini, aku tiba-tiba terasa nak ke pantai. Hai.. Berangan je lah Amna. Mana nak dapat pantai di Shah Alam ni?

Apa-apa pun, aku bukan nak mengeluh dengan kehidupan begini. Inilah hidup aku. Aku pilih Fine Art. Aku terima seadanya kehidupan Fine Art ku. Aku tahu, ada budak kos lain berpendapat Fine Art ni tak ada peluang pekerjaan. Ada juga yang berpendapat buat painting ni satu pembaziran kerana banyak kos habis untuk beli kanvas dan warna. Haha.. membazir? Tuhan marah membazir tau. Aku tahu aku bukan buat sesuatu yang membazir. Ini semua adalah pelaburan masa depan. InsyaAllah kalau berusaha, akan dapat pulangan. Duit yang aku habis untuk belajar ni adalah modal untuk keuntungan masa depan. Mereka yang hargai seni akan faham. Mereka yang tak faham seni, biarlah terus dengan tanggapan pembaziran tu. 

Eh? Warna kuning yang aku beli satu botol besar tu dah hampir habis? Aku ni makan warna kuning ke? Ok, tukar topik. Bila sibuk begini, walaupun aku dan keluarga hanya terpisah dengan jarak 45minit perjalanan, sudah lama rasanya aku tak balik rumah. Hari tu balik pun dua hari saja. Rindu keluarga aku. Tapi, bila berada dalam keadaan begini, barulah aku belajar bersyukur. Dalam banyak-banyak perkara dalam dunia ni, yang paling penting untuk aku adalah keluarga. Ya Allah, syukur.. aku memiliki sebuah keluarga yang bahagia. 

Cakap pasal keluarga, hari ni hari ulang tahun kelahiran adikku Tonah. Tapi, hadiah hari jadi dia, aku dah bagi seminggu lebih awal. Sebab aku ingatkan aku tak dapat jumpa dia sebelum hari jadi dia. Rupanya, sehari sebelum hari jadi dia (semalam), aku sempat jumpa dia sekejap sebab dia nak pulangkan satu barang pada aku. Kalau aku tahu, patutnya semalam baru bagi hadiah hari jadi. Haha.. tak apalah.

Tonah bersama gelang yang aku beri.
Mahal tu. RM4000. (ok, tipu je)
Tonah, Happy Birthday...


Hari ini juga, aku mengikuti Program Survival Mahasiswa UiTM. Program yang wajib pergi sehingga semua kuliah dibatalkan. Sebelum pergi, aku berkata dalam hati: "Apa benda lah pulak ni? Aku dah lah belum tidur dari semalam sebab buat painting. Tak apa, nanti aku curi-curi tidur masa program tu". Haa.. begitu sekali kata-kata hati ku sebelum program tu bermula. Ni ada sedikit gambar semasa dan selepas program tersebut:(Gambar dicuri dari Facebook Yatt Yusof)



Haha.. selepas program tu selesai, aku kata dalam hati: "Wah, tak rugi rupanya aku pergi. Sayangnya aku ada tertidur sikit tadi sebab terlalu mengantuk". Tak perlu cerita banyak tentang program tersebut. Semua pelajar UiTM yang hadir tahu kelebihan program tersebut.

Itu saja cerita buat masa ini. Aku perlu sambung menyiapkan painting ku. Sekian...


4 comments:

  1. kitaorg pon pnh pergi program 2,, mmg wajin kot smua part 6,,,

    hehh,, part 6 mmg sgt2 penat, tp bila dh tmat msti rasa nk kmbali ke msa penat 2 utk ulang smula.. best2..

    good luck ya... =),,
    smpat jgk msa berblog ya kamu..

    ReplyDelete
  2. Nur Zulaiha: Hehe.. curi2 masa je.

    ReplyDelete