Friday, April 20, 2012

Berjumpa Aman Wan

Setiap kali ternampak fliers atas ni yang tertampal di rata-rata bangunan AD, aku berbelah bahagi. Nak pergi ke tak nak? Ada perkataan komik di situ. Aku minat. Tapi Video Blog tu apa? Lagi pun, siapa yang bagi talk tu? Aku tak kenal.

Akhirnya aku pergi. Lagipun, kawan aku yang merupakan sebahagian dari krew yang menjayakan majlis tersebut telah sms minta aku datang. Datang je lah. Tak rugi pun. Walaupun aku tak kenal nama yang beri talk tu, tapi, ilmu boleh datang dari mana-mana je.

Aku pernah berjumpa kartunis Gayour,( baca di sini) dan aku pernah berjumpa kartunis Aie.(baca di sini) Hari ni aku berjumpa Aman Wan. Rasa bersalah pula tulis aku tak kenal nama dia di atas tadi. Sebab banyak aku pelajari dari dia. Daripada minat, cabaran, rakan seperjuangan, semua dia sebut. Aku tersedar sesuatu, ya, apa dia sebut tu semua betul. Aku sedang lalui semua masalah-masalah tersebut sebagai seorang pelukis komik yang masih belum mempunyai nama. Jadi, aku nak ikut nasihat-nasihat dia.

En Aman Wan kata, dia nak kami rasa yang kami boleh buat lebih baik dari dia. Sebab dia dalam generasi yang sama dengan kami. Dia masih baru, baru step pertama katanya. Betul juga tu. Dia baru 24 tahun. Setakat dua tahun lebih tua dari aku je. Jadi, aku patut pasang matlamat supaya ketika aku berumur 24 nanti, aku juga dah capai step pertama. InsyaAllah. Sekarang ni pun dalam proses nak melangkah.

Seperti sebelum-sebelum ini, (Sewaktu jumpa Gayour dan Aie) selepas tamat majlis, aku nak jumpa secara sendiri. Lagi banyak ilmu dapat dengan cara itu. Aku tunjuk work aku pada En Aman Wan. Seperti sebelum ini juga, tangan aku menggigil semasa hulurkan karya aku. Tapi aku dah rasa semakin ok dari dulu. Menggigil sekejap je. Selepas tu tak rasa apa. Aku dah semakin berani ke? Abaikan. Aku pun tak faham kenapa mesti menggigil. Aku seorang pelajar Fine Art, kalau melukis potret depan orang ramai pun pernah.Tak menggigil pulak. Itulah, aku dapat rasakan melukis komik lebih menakutkan dari melukis untuk Fine Art sebelum ni.

Banyak benda aku pelajari hari ini. Aku juga kenal seseorang yang sama seperti aku, sedang berusaha untuk menghasilkan komik. Tak sangka pula aku. Aku ada junior Fine Art, juga dalam major painting, yang sedang berusaha dalam komik. Malah, komik dia cantik. Aku baru tahu ketika dia tampil menunjukkan hasil dia kepada En Aman Wan. Tercabar? Ya, aku ada rasa sedikit tercabar. Tapi bak kata Aman Wan, persaingan tu perlu. Terima kasih sudi datang UiTM, En Aman Wan.

Aku tak sangka aku kini serius dalam bidang komik. Banyak sangat benda bermain dalam kepala sekarang ni. Painting, thesis, minor.. Tapi aku sibukkan diri dengan komik. Itulah Amna.


*semua gambar-gambar yang di ambil dari fb Aman Wan.

4 comments:

  1. bestnya seminar art.x pernah pegi..=/...

    ReplyDelete
  2. dia dtg uitm ke? alaa... x dpt jmpe,, sobsob..

    ReplyDelete
  3. waahhhh.. aman wan tu..
    Ske Vlog dia^^

    ReplyDelete
  4. uishhh.. ramainya kartunis dia dah jumpaa... fuiiyyyooo

    ReplyDelete