Wednesday, April 18, 2012

Antara minat dan tanggungjawab


Aku minat melukis dan tanggungjawb aku adalah belajar. Memandangkan aku berada dalam kos Seni Lukis dan Seni reka, aku beranggapan bahawa aku sedang buat benda dua dalam satu. Aku buat minat aku, dan aku jalankan tanggungjawabku sebagai seorang pelajar, juga sebagai anak kepada kedua orang tua ku. Ya, aku sedang buat benda yang aku minat sambil jalankan tanggungjawab. Itu yang aku fikir sebelum ini.

Tapi, baru-baru ini, aku mula rasa yang 'tanggungjawab' dan 'minat' itu tak boleh dibuat serentak. Lecturer ku suruh aku buat painting yang ada 'intelligence' nya. Painting yang ada maksud, tetapi secara berkias, begitulah lebih kurang apa dia cakap. Tapi aku tak setuju. Pada pendapat aku, aku nak lukis apa yang aku minat. Tak perlulah maksud-maksud mendalam semua tu. Barulah lebih puas apabila melukis.

Itulah dia percanggahan antara minat dan tanggungjawab. Sebagai pelajar, tanggungjawab ku adalah belajar. Kalau nak belajar, ikut lah apa lecturer kata. Memang betul pun kata lecturer tu. Tapi kalau berdasarkan minat, aku nak lukis juga apa yang aku nak lukis!

Aku sedar, umur aku pun dah agak tua. 20 lebih dah. (Walaupun baru 21) Semakin kita besar, kita kena sedar yang tanggungjawab tu kena diutamakan. Ya, aku sedar. Tapi kata hati aku masih ada kata bahawa aku kena buat benda yang aku minat.

Akhirnya, minat kalah kepada tanggungjawab. Aku sedar sangat yang apa lecturer cakap tu betul. Beberapa hari selepas ini, aku nak jauhkan diri dari kawan-kawan sekelas painting. Aku nak pergi membawa diri, mencari idea-idea baru agar bertepatan dengan kehendak lecturer. (Bunyi macam merajuk tak?) Sebenarnya, lepas ni cuti sekejap, sebab tu lah akan berjauhan dengan rakan-rakan sekelas. Ayat saja nak drama je.


* Baca di sini: Ilusi Dunia. Entri yang bermanfaat untuk semua blogger...

2 comments:

  1. lukis tiada maksud memang puas..tapi bila dh lukis pasti ada maksud tersirat jugak..=)


    jemput join contest saya http://nanafidenaz.blogspot.com/2012/04/contest-doodle-glider.html

    ReplyDelete
  2. betul2 , setuju..
    kalo kita buat mende yg kita buat, kita rasa puas..

    ReplyDelete