Saturday, November 28, 2015

Gema Pemikiran (Cabaran Komik Online Malaysia 2015)

Semenjak riuh mengenai Cabaran Komik Online Malaysia 2015, aku bertekad untuk menyertainya seperti rakan-rakan pelukis yang lain juga.



Namun, tema yang diberikan adalah 'Cinta'. Sungguh aku buntu dengan tema begini. Walaupun aku cuba untuk luaskan skop cinta kepada alam sekitar, kekeluargaan, ketuhanan dan lain-lain, namun tema ini tetap berat untuk ku. Sudah beberapa kali aku tukar idea, namun belum juga ketemu idea yang bagus.


Setelah 14 hari bertungkus lumus mencari idea, akhirnya aku buat keputusan untuk mencari penulis untuk berkolaborasi. Untung badan, Pyromania tampil dengan tawaran kerjasama. Memandangkan aku pernah membaca beberapa karya Pyromania sebelum ini dan aku yakin dengan kebolehan beliau, aku setuju untuk bekerjasama. Maka, lahirlah sebuah komik yang bertajuk 'Gema Pemikiran'. 


Di sebalik tabir pembikinan 'Gema Pemikiran'.

Draft asal komik ini yang disediakan oleh Pyromania sebenarnya hanya 8 muka surat, tapi kami kembangkannya menjadi 10 bagi memenuhi tuntutan pertandingan. Aku yang minta agar muka surat terakhir menjadi satu panel sahaja. Aku suka lukis satu muka surat satu panel. Besar, puas.

Aku mengambil masa dua hari untuk reka watak-watak, dan 8 hari bagi menyiapkan keseluruhan komik.

Aku menyiapkan cover dahulu sebelum mula lukis isi komik. Entah kenapa. Mungkin sebab aku percaya cover itu penting sebagai first impression.

Idea ku adalah, melukis watak utama dengan pose sedang berfikir sebagai cover. Namun aku memerlukan objek lain bagi menghiasi cover bersama watak utama. Letak motor mungkin bagus. Aku pilih motor Triumph untuk tambah perasaan dramatik.

Langkah-langkah menghasilkan cover 'Gema Pemikiran'.


Aku cuba untuk dapatkan mood cover seolah-olah seperti poster movie ini:
(Tak tahulah berjaya atau tidak)



Berikut pula merupakan lakaran-lakaran watak dalam 'Gema Pemikiran'.


watak akak pejabat

watak rakan lepak

 watak utama

 watak-watak dalam 'Gema Pemikiran'.

Sepanjang menghasilkan komik ini, aku dan Pyromania langsung tak fikirkan tajuk. Bila sudah sampai saat nak menghantar karya, baru masing-masing menggelabah cari tajuk. 

Kini, Gema Pemikiran sudah boleh dibaca di sini. Jemput lah baca semua.  Sesudah baca, tinggalkan pandangan, kritikan atau pendapat anda. Oh ya, jangan lupa rate komik kami. Beri bilangan bintang mengikut pendapat anda. 

Terima kasih.

12 comments:

  1. hi amna.. saya dah baca komik tu, memang best & saya dah rate.. harap anda berjaya!

    ReplyDelete
  2. Power!
    Power!
    Serius terasa power cerita tu sampai ke dalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. Terima kasih cero. Saya pelukis je. Syukur pyromania sudi collab.

      Delete
  3. hari ni last vote kan?.. huhuhu.... semoga berjaya Amna... huhuhu.. saya dah letak harapan kat tepi dah.. wkwkwkw

    ReplyDelete