Thursday, July 30, 2015

Aku, kucing tua dan Pendar Ratna

Aku memiliki seekor kucing tua, Keini namanya. Keini sudah berusia 10 tahun. Dah memegang pangkat nenek dah, dah ada cucu. Keini ni cukup garang. Dia marah je mana-mana kucing yang berani melintas depan dia. Anak dia, cucu dia, semua kena marah. Kucing-kucing jantan yang merupakan samseng kawasan sini, juga takut dengan Keini. Bagai permaisuri lagaknya.


Jarang Keini masuk dalam bilik aku. Tapi semalam entah bagaimana dia boleh berada dalam bilik aku. Aku biarkan lah. Aku nak solat. Semasa aku sujud, tiba-tiba Keini gesel-gesel di kepala aku bagai nak bermanja. Mestilah aku tak layan. Sedang solat !!!


Tapi tahu tak apa jadi andai kau tak ikut kehendak permaisuri???


Nah!!! Sekali kena cakar!! Sipi lagi nak kena mata. Dicakar sewaktu baru nak bangun dari sujud. Sedang pedih-pedih menahan sakit kena cakar, minda sedang berbelah bahagi nak teruskan solat atau kena berhenti solat. Tak boleh teruskan lah begini. Sekali lagi sujud, mungkin akan kena cakar lagi. Ok... dah nampak tak khusyuk di situ kan... Berhenti solat!


Keini diletakkan di luar rumah. Pengajaran yang aku dapat, tak boleh ada kucing dalam bilik ketika solat! Eh, bukan lah, pengajarannya, Keini tak boleh langsung duduk bilik aku selepas ini!!! (kucing lain tak apa) 

Aku pun menceritakan apa yang berlaku kepada kedua ibu bapaku. Sambil tunjuk parut di muka, hadiah dari Keini. Tahu apa abah aku jawab? "Dah macam Pendar Ratna dah..." 


Apa pulak macam Pendar Ratna? Macam Roronoa Zoro lah.... Bisik hati ku...


Apakah isi utama kisah ini? Keini? Pendar Ratna? Roronoa Zoro? Haa.... sebenarnya nak beritahu, Pendar Ratna episod 2, sudah boleh dibaca di sini. Lepas tu, andai suka dan rasa nak baca lagi sambungannya, kenalah undi di sini. Itu saja. Bye...



p/s: Nanti beritahu pendapat anda mengenai Pendar Ratna episod 2 ya? Perlukan feedback untuk rujukan masa akan datang. Terima kasih...

12 comments:

  1. hahaha style tu... tp.. scary plak takut kena mata

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu laa... sipi lagi. Memang saya tros x bg dia masuk bilik saya dah.

      Delete
  2. Roronoa Zorro kan Amna punya bf. Hahahahaha...

    Saya dah baca Pendar Ratna. Kisahnya sangat misteri dan apakah misteri Muzium Bakawali itu? haaa.. itu yang kita tak tahu ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa.. kalo nk tahu, kne la tros undi. hehe...

      Delete
  3. Baru lepas baca dan undi.
    Ending episod 2 pun macam misteri je...hehehe
    Tapi kenapa lukisan macam byk stroke yg berlebihan?
    Ke memang Amna nak jadikan itu stail lukisan Amna? Ala-ala Attack on Titan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu sketch je cero. Tak inking.... Start ep2, supreme suruh hantar sketch je. Tu sebahagian dr strategi diorang.

      Delete
  4. huhu kalau tak mau jadi kasim selamattt ><
    dah baca dan tak sabar nk merungkai misterinya!

    ReplyDelete
  5. woah... samsengnya si keini tu, ni first time dengar kucing cakar orang tengah solat... huhuhuh, mungkin keini kini kena duduk di luar rumah terus saja... keini kini kena... kekeke, banyak pulak huruf k... X3

    ohohoo jalan ceritanya makin menarik... teruskan teruskan~ ;3

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih. nantikan sambungannya :D

      Delete
  6. pakcik saya baru jer dapat hadiah raya cakaran kucing di mata mase solat. Nasib laa cakar2 manja, kalau x, rasenya kene buang dah kot si dobot tu..
    #272

    ReplyDelete