Tuesday, March 19, 2013

Kelemahan

Aku membelek-belek internet di malam hari walaupun, internet bukanlah helaian yang boleh 'dibelek' seperti buku. Mungkin penggunaan kata 'belek' tadi patut ditukar kepada 'melayari' internet. Err.. walaupun internet bukan seperti angin dan air, boleh dilayari. Ah, tidak apalah, abaikan.

Kemudian, di satu laman web, aku terbaca sesuatu yang membuatkan aku tersentap seketika. Atau boleh juga dikatakan, tersentap hingga kini. Ini adalah petikan tersebut:

BUKAN SAJA-SAJA Allah meletakkan anda dalam BIDANG itu..
BUKAN SAJA-SAJA Allah mengurniakan anda KEPAKARAN itu..
BUKAN SAJA-SAJA Allah memasukkan
KELEMAHAN itu..
BUKAN SAJA-SAJA Allah memberikan UJIAN sebegitu..
BUKAN SAJA-SAJA Allah membiarkan anda mengemudi dalam KEADAAN sebegitu..

MELAINKAN Allah tahu anda akan memberikan sesuatu dalam bidang itu..
MELAINKAN Allah tahu anda bakal membiakkan ilmu-ilmu itu..
MELAINKAN Allah akan temukan anda dengan insan-insan ikhlas membantu..
MELAINKAN Allah mahu menguatkanmu..
MELAINKAN Allah mahu anda tahu betapa tingginya kasih sayangNya padamu..
Masihkah lagi tidak bersyukur?

Aku terasa pada perkataan 'KELEMAHAN' itu. Aku seorang yang sangat benci pada kelemahan diri. Aku usaha, usaha dan usaha untuk dapatkan apa yang aku nak. Tapi, kelemahan diri aku, selalu menjadi batasan. Aku tak mahu jadikan kelemahan ku sebagai alasan untuk kegagalanku. 

Aku selalu mendengar ayat yang biasa disebut orang: "Yang mana baik, ianya datang dari Tuhan, yang mana buruk, datang dari diri saya sendiri..." Biasa dengar kan ucapan sebegitu? Dulu, aku berfikir sebegitulah. Sebab itu setiap kali aku gagal sesuatu, aku akan salahkan diri sendiri. Sebab yang buruk, pasti datang dari diri sendiri. Tapi kini, selepas terbaca petikan yang aku jumpa tadi, aku terfikir, mungkin ada sebab Tuhan memberikan aku sesuatu kelemahan itu. Yelah, aku berusaha, dan berusaha, tapi masih gagal. Ini memanglah kelemahan diri, tapi, kelemahan diri juga adalah sesuatu yang Tuhan tentukan. Bukankah begitu? 

Lusa, aku bakal menjalani ujian memandu buat kali yang ke _____. Ya, kali yang ke ____. Tidak ada manusia lain yang mengulangi ujian memandu sebanyak aku. Tapi kali ini, aku tidak mengharapkan kalian berdoa agar aku lulus. Cukuplah sekadar doakan supaya aku dapat menerima apa jua yang bakal terjadi lusa ini, dengan berlapang hati. Ya, mungkin kelemahan yang Tuhan berikan ini sebenarnya adalah ujian untuk aku agar redha dengan apa jua yang terjadi.


2 comments:

  1. amna, saya rasa kita berdua ni kena masuk ujian fear factor.. hehehe. sayaponn, dah tua bangka ni takut nk ambil lesen memandu..lagilah =A= terasa gayat dgn jln, kut. goodluck utk amna esok..ke hari ni. :DD

    ReplyDelete
  2. Pernah dengar tak, "Allah uji kita pada titik kelemahan kita," bukan utk lagi melemahkan semangat kita, tapi untuk kita menghadapi kelemahan itu. :D

    ReplyDelete