Monday, March 26, 2012

Perjalanan ku dalam dunia seni


Ini adalah semester akhir ku dalam Fine Art. Sukar nak percaya aku sudah pelajar semester akhir, kerana sejujurnya, aku rasa ilmu aku masih terlalu sikit.

Aku masih teringat soalan-soalan yang biasanya ditanya oleh orang yang luar bidang seni:

"Tak mahal ke bajet nak hasilkan painting?"
"Siapa nak beli painting mahal-mahal?"
"Fine Art nanti kerja buat lukisan lepas tu jual je lah kan?"
"Fine Art melukis je lah kan?"

Oh.. soalan-soalan begitu.. Bagaimana aku nak jawab ya? Sebab Fine Art bukan seperti yang mereka bayangkan. Ia lebih dari semua itu. Ia lebih dari sekadar melukis. Tapi, bukan salah mereka yang bertanya. Kerana, sebelum aku masuk Fine Art, aku juga berfikir seperti mereka. Aku ingat Fine Art ni sekadar buat painting dan jual painting. Sudah tentulah, itu dulu. Sekarang aku mula memahami dunia Fine Art ini luas sedikit.

Semalam pergi dengar art talk. Mengenai art auction. Pertama kali tahu pasal selok belok art auction. Barulah aku nampak perjalanan sesebuah painting dalam dunia ni. Teringat apa yang Giorgio Vasari kata: "Artwork ada jangka hayat. Lahir, hidup, mati.." Ooo.. baru aku nampak kaitannya kata-kata Vasari tu dengan dunia sebenar.

Hari ni, dalam kelas Liberal, aku belajar mengenai percanggahan pendapat oleh Art Critic dan Art Historian. Barulah minda aku terbuka sedikit. Wah, rupanya, walaupun sama-sama dalam bidang seni, tapi ada pendapat yang berbeza ya? Rumit betul. Tak faham aku.

Dulu, seseorang pernah kata, aku ni sesuai jadi Art Critic. Aku gelak je.. Aku fikir, mustahillah! Aku nak jadi artist. Bukan Art Critics. Tapi lama kelamaan, aku mula melihat dunia seni dari sudut art critic, art historian dan art curators. Malah, aku kagum sangat dengan mereka kerana mereka adalah golongan bijak pandai. Aku rasa mereka golongan yang lebih pandai dari artist. (Minta maaf kalau salah, ini hanya pendapat peribadi aku)

Seronoknya minor liberal. Aku dapat semua ilmu ni. Tak menyesal ambil liberal. Teringat lagi ketika aku berbelah bagi nak pilih minor dulu. Selain liberal, aku teringin nak ambil grafik atau photography. Tapi sekarang, aku sedar... Liberal Studies adalah pilihan terbaik untuk aku.

Semua yang aku belajar ni, baru sedikit. Masih banyak yang boleh aku terokai. Aku masih tak tahu mana hala tuju aku selepas degree ni. Untuk sedapkan hati, aku fikir, aku akan buat saja lah apa yang mungkin muncul dalam hidup aku. Asalkan ia tak salah, dan aku gembira membuatnya.

Kepada junior-junior Fine Art yang bakal memilih major, (Jika korang ada terbaca ini) sila pilih Liberal Studies. Tak rugi.
Gambar semalam masa pergi Public Art Programmes
di White Box, MAP Publika

5 comments:

  1. uisshh... bt painting yg terbaik k..tk dgree project =),,,

    sy ambik minor,, hot glass,, rugi plk rasa x ambik photography,,sbb time 2 dftar lmbt, class dh pnh.. sedeh.. T_T

    ReplyDelete
  2. hmm.. x smpat nk jmpe amna.. SE kt uma sbh da ni,, huhu.. pape pun.. wish u luck tuk sem akhir ni :)

    ReplyDelete
  3. suka dgr cerita perjalanan org seni ni.goodl uck yaa

    ReplyDelete
  4. wahhh...menarik..suka gak kat art2 nih...hope dpt share sini

    p/s:

    8 SEBAB kenapa kita kena join RakanBlog....
    SEBAB KE 4- Rakanblog.com membuatkan para bloggers rileks.....
    Lagi 7 SEBAB lagi boleh tanya kat uncle google..>>8 sebab kenapa kena join Rakan Blog

    ReplyDelete