Tuesday, September 27, 2011

Kenali Fine Art

Apabila memikirkan yang aku bakal menamatkan pelajaran tak lama lagi, maka aku nak iklankan kepada semua pasal Fine Art. Aku sedang belajar Fine Art di UiTM Shah Alam. Dan InsyaAllah semester hadapan ialah semester terakhir bagiku.

Fine Art memang menarik. Sesuatu yang enjoy lah untuk dipelajari. Fine Art terbahagi kepada empat major. Sculpture, Ceramic, Printmaking, dan Painting.

Aku mulakan dengan memperkenalkan sculpture. Sculpture bermaksud arca. Arca adalah satu objek seni dalam bentuk 3D. Ramai yang kata sculpture best! Tapi bagi aku, aku tak pandailah nak buat sculpture..

Bukan soal tak pandai je sebenarnya. Sculpture tak sesuai dengan jiwa aku. Tempat mereka di bengkel. Di sana sangat berhabuk dan bising. Aku paling tak tahan bising! Hehe.. kalau kawan-kawan sculpture baca ni, mereka marah aku tak? Hehe.. ampun semua..

Aku lebih rela menjadi sculpture daripada membuat sculpture. Hehe..



Namun, sejujurnya, pada pendapat aku, perempuan yang masuk major sculpture sangat cool! Suka lihat sorang awek cun dalam kelas sculture tu. Dah lah cun, mampu buat sculpture pulak tu!!! Sukanya kat dia!!!!
(Sila jangan salah faham terhadapku. Suka perempuan tak salah kan? Aku masih normal taw)



Mari-mari, aku cerita pasal Ceramic pula. Sejujurnya, aku tak pernah lah buat ceramic. Ceramic masih baru dalam Fine Art di sini. Walaupun aku tak pernah buat, tapi berdasarkan pemerhatian aku, Ceramic ini agak menarik! Aku pernah lihat kawan-kawan ceramic buat patung -patung kecil, comel-comel. Nampak best je!

Aku ada seorang kawan dari ceramic ni. Dulu ketika diploma dia merupakan senior aku. Apa yang aku nak beritahu ialah, dia sangat cool! Pernah satu ketika, work dia pecah sedangkan beberapa hari lagi perlu dihantar. Lepas tu dia boleh tenang je sambil kata: "pecah..." Pergh.. Cool sangat! Kalau aku, aku dah menangis bertong-tong air mata dah. Ketika itu, aku sedar.. Berisiko juga ceramic ni.
Gambaran daun-daun gugur nak menunjukkan betapa cool nya dia. Haha..

*Ehem.. andai ada kawan-kawan aku yang terbaca ni, dan kalaulah korang tahu siapa yang aku maksudkan di sini, silalah buat-buat tak tahu ye? Segan aku nanti. Haha..



Seterusnya, Printmaking. Printmaking ni, sejak Diploma lagi aku dah belajar. Namun disebabkan aku pelajar penerapan, aku cuma sempat belajar Lino Cut dan Wood Cut je. Sedangkan, ada banyak lagi teknik-teknik yang menarik dalam printmaking.

Ketika Diploma dulu, aku pernah mempersoalkan: "Kenapa kita kena belajar printmaking? Zaman sekarang dah ada printer. Buat apa nak buat printmaking lagi?" Haha.. itu ayat yang keluar dari mulut aku ketika ilmu masih kurang dulu. Apabila ke Degree dan masuk ke major yang tak ada kaitan dengan printmaking, mulalah aku merindui printmaking. Rupa-rupanya, terdapat kepuasan dalam menghasilkan printmaking. Aku lambat sedar. Nasib..

Kenangan buat printmaking sangat indah.. Bilik sepah kerana memerlukan ruang yang besar, malah terpaksa gantung-gantung hasil print di bilik sementara menunggu ia kering. Lepas tu, kerja print selalu mengingatkan aku kepada kerja suri rumah. Sebab aku guna senduk untuk gosok kertas, dan sepit baju untuk gantung kertas.

Satu kerja yang mementingkan kekemasan.


Contoh salah satu printmaking yang dihasilkan aku.



Akhir sekali, biarlah aku kenalkan Painting! Aku berada dalam major painting. Aku sedar, di sinilah tempat untuk aku. Aku dah selesa sangat di sini! Walaupun ada terdetik di hati ini untuk keluar dari Fine Art, namun aku tetap mengakui yang mungkin agak mustahil untuk jumpa tempat lain yang lebih sesuai untuk aku selain di sini.

Biar seteruk mana pun painting yang dihasilkan aku, namun aku tetap suka painting!

Kawan-kawan kelas painting


Ok, tamat. Bagi adik-adik di luar sana yang baru atau bakal menamatkan SPM, cubalah masuk Fine Art! Sumpah, memang best, Ok?!

Hehe.. ketara sangat ke yang aku iklankan Fine Art ni? Lalala.. Sekian..

13 comments:

  1. macam cerita korea plak kan? org yg amik sculpture byk perempuan cantik. haha.

    ReplyDelete
  2. salam, hebat!! moga menjadi insan yg b'bakti pd bangsa, negara & agama..
    Moga dipermudahkn setiap urusan seharian.Aminn..

    ReplyDelete
  3. Umie Artoqiemie: oo... citer korea ada yg mcm tu ye? hehe.. menarik. cerita apa?

    ReplyDelete
  4. Ngaaaaa.. saya tak berapa nak masuk dalam fine art kot.. koh koh koh

    ReplyDelete
  5. haha..suke statement yg tu..

    "Aku lebih rela menjadi sculpture daripada membuat sculpture"

    hahaha..:D

    ReplyDelete
  6. wahhhh...best layan seni di sini...teringat masa muda2 dulu...:)

    ReplyDelete
  7. bestnya kelas seni... tak penah masuk kelas seni.. last time skolah rendah je

    ReplyDelete
  8. rindu zaman2 belajar dulu terutama sem 1..sebab masa tu belajar macam2 dan buat mcam2 model..suka sgt

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. rakan sekelas..bile nak show sekali... haha

    ReplyDelete