Thursday, September 1, 2011

Hari yang riuh



Cerita kali ni agak panjang. Jadi, aku tak kisah ada orang nak baca ke tak. Saja cerita untuk kenang balik di hari tua nanti. Ceh.. ayat nak drama. Hehe, tapi, kalau ada yang nak baca pun, tak kisah...

Rumah Tok akan bising setiap kali raya. Sebab ramai kanak-kanak. Kami, cucu-cucu Tok dah besar. Yang kanak-kanak ialah generasi cicit Tok.

Dalam ramai-ramai kanak-kanak yang ada di rumah Tok aku pada hari raya kedua ni, aku paling suka Ilyas! Bukan semata-mata kerana rupa kacaknya ye.. Ini adalah kerana ketika budak-budak lain sibuk bermain, Ilyas menemaniku menjamu kuih raya. Aku rasa terharu sekali. Rasa macam dia beri perhatian pada ku. Tapi, seketika kemudia, barulah aku sedar. Ilyas sebenarnya suka makan! Sampai ke petang, aku asyik nampak dia makan je...



Ini pula kisah Alman. Anak sepupu ku. Pada satu hari di hari raya, aku tonton cerita Merlin. Korang tahu kan cerita Merlin?


Tiba-tiba Alman datang kacau. Aku angguk je pada soalan dia, sebab malas nak jawab... walaupun, soalannya, tak sepatutnya aku angguk...
Maka, Alman berlalu dengan salah faham terhadapku...



Nak cerita pasal Aisyah pula. Aisyah ni, budak yang paling comel atas muka bumi ni. Tak ada siapa lebih comel dari dia. Hehe.. Suara dia nyaring sangat. Kalau dia bercakap atau ketawa, memang lebih menonjol dari budak-budak yang lain.


Ada satu ketika, ada seseorang tu sedang minum sambil berdiri. Dengan suara nyaring nya, dia berkata: "Eii.. minum dengan setan!" Semua yang ada di tempat kejadian ketawa.




Sambung semula kisah Alman. Pada malamnya, aku tonton Merlin lagi.

Kemudian Alman muncul. "Kak Amna suka dia ni ye?" Kebetulan Alman tunjuk pada watak Arthur. Watak yang paling aku suka dalam cerita Merlin. Jadi, aku pun angguk laa..
Dengan gembiranya Alman berlalu pergi sambil kata Arthur tu suami aku.

Banyak lagi yang aku nak cerita. Ada ramai lagi budak yang belum disebut.
Nanti ada masa aku sambung.

2 comments: