Wednesday, September 21, 2011

Untuk Pencinta Warisan Bangsa

Untuk Pencinta Warisan Bangsa...

Hati aku berbunga-bunga sebaik sahaja baca sebaris ayat tersebut yang dijumpai di halaman pertama sebuah buku. Aku membelek buku tersebut kerana sedang mencari idea. Namun, aku rasa bagai kata-kata itu ditujukan kepada aku. Ya, aku mengaku aku cinta warisan bangsa ku.

Benarkah kata lecturer ku, golongan yang cintakan warisan bangsa kita, tidak ramai? Aku menoleh kiri dan kanan. Aku lihat rakan-rakan yang sama-sama berada dalam kelas Liberal. Mengapa mereka boleh berada dalam kelas Liberal? Tentu kerana minat kan?

Aku bayangkan... Satu hari nanti, apabila kami masing-masing membawa haluan sendiri, apa yang kami akan buat? Mungkinkah ada di antara kami yang akan menulis buku mengenai budaya kita? Mungkinkah ada yang menjadi lecturer dan menyebarkan ilmu? Aku bayangkan, andai kami semua membuat sesuatu yang menyumbang kepada warisan bangsa kita, itu sudah cukup bagus!

Aku dan rakan rakan sekelas Liberal ini merupaka batch pertama yang belajar subjek minor Liberal ini. Di bawah kami, terdapat junior-junior yang merupakan batch seterusnya. Bila lihat begini, ramai rupanya yang belajar Liberal. Harap-harap mereka semua yang belajar Liberal adalah pencinta budaya.

Aku juga, andai panjang umur, InsyaAllah aku berjuang untuk menyebarkan pengetahuan mengenai budaya kita. Ini janji ku kepada bangsa ku. Harap aku mampu.. Lihat, bertuah bangsa kita kerana memiliki seseorang seperti aku! Haha.. gurau je.. Sebenarnya, aku yang bertuah kerana lahir di dalam bangsa yang kaya dengan seni warisan ni.

Maka, aku undur diri dengan harapan sesiapa yang baca ini turut bersama-sama cintakan warisan bangsa. Sekian...

Tuesday, September 20, 2011

Tak ada idea!


Wargh!!!! Tak ada idea langsung ni!!!!
Lagi dua hari, perlu bentang tema painting di depan kelas.
Tak ada idea langsung nak buat tema apa ni..





macam mana ni?




Monday, September 19, 2011

Jom Menyamar


Cik Cempaka ajak menyamar laa.. Korang pun nak menyamar? Sila baca syarat-syarat di DoodleLiciouss. Cepat!!! Sebelum 23 September ini taw!!!!




Aku nak menyamar jadi padi!

Aku menyamar jadi padi kerana aku ingin ikut resmi padi:
Makin tunduk, makin berisi...

inilah ajaran nenek moyang kita supaya makin banyak ilmu, makin merendah diri..






Friday, September 16, 2011

Sudah 21

Sudah seminggu semester ini berlalu. Semester kali ini lain sikit berbanding semester lepas-lepas. Kenapa semester ini lain? Sebab aku dah berumur 21. Raya hari tu genab umurku 21.

Kenapa kalau umur 21 jadi lain? Ok, biar aku mulakan cerita. Aku ada pelbagai azam dan tekad untuk umur ini. Apa azam aku, biarlah rahsia. Tapi mestilah azam yang ke arah menjadi manusia baik. Eh tersebut pulak. Jadi bukan rahsia lagi. Hehe..

Sebelum 21, aku memang main-main sepuas-puasnya. Belajar tak serius. Tapi, sejak masuk UITM aku jadi serius. Bukan serius saja, tapi serius giler. Maka, aku letakkan azam untuk jadi lebih serius bila umur 21 nanti. Walaupun ramai yang cakap aku ni serius, tapi bagi aku, ini belum cukup. Aku nak jadi lebih serius sehingga masa depan yang cemerlang dah semestinya dalam tangan. Huhu.. doakan aku ya semua..

Sebab itulah semester ini akan jadi lain. Aku nak ubah mana-mana sikap tak serius aku yang masih ada dalam diri ini.


Dulu, semasa aku sekolah rendah, aku rasa umur 21 tu dah cukup dewasa lah. Dalam angan-angan aku dulu, ketika umur ini, aku jadi sangatlah cantik, single, memiliki kereta warna merah, dan menjadi seorang perempuan yang sibuk dengan kerjaya. Haha.. Masa tu, manalah aku tahu umur 21 masih belajar. Oklah, kalau macam tu, angan-angan tu aku cuba capai dalam umur 29 nanti. Kereta merah, sila tunggu aku!!!!
imej dalam angan-angan dulu

Cantik, single, memiliki kereta merah, sibuk dengan kerjaya? Aku rasa apabila aku berumur 29 nanti aku baca ni, mesti aku gelak.

Saturday, September 10, 2011

'Perangkap'

Semalam pergi opening Perangkap di 'House of Matahati'. Pameran solo Anassuwandi Ahmad. Aku pergi bersama Umi dan Abah. Sebagai pelajar Fine Art, eloklah aku selalu hadiri event-event sebegini. Tiada apa nak diceritakan. Tunjuk gambar sajalah.

Bersama Anassuwandi Ahmad



Aku, Bayu Utomo, dan Abah

*Gambar terima kasih pada Abah.

Maaf, tak ada gambar artwork pula. Kalau nak lihat artwork, lihat di sini: HOM