Wednesday, November 5, 2014

Gadis Misteri di Sarawak (Bahagian 1: Sarawak! Aku datang!)


"Guli, aku mahu pergi ke Sarawak ni." kata ku kepada Guli, kucing hitam ku. Guli hanya membalas dengan wajah tak berminat. Bagi anda semua yang pernah melihat Guli dari Instagram ku (amnashark), ya, Guli sememangnya kucing yang berwajah sombong sikit. Disebabkan Guli tidak berminat, maka aku tinggalkan lah dia. Sebenarnya aku tak pernah ada niat nak bawak Guli pun. Hahaha.. padan muka, sombong lagi dengan aku. Kan dah kena tinggal.


Tanggal 20 Oktober 2014, iaitu sebelas hari yang lalu jika ikut sewaktu post ini ditaip, aku berangkat ke Sarawak. Tiba di lapangan terbang Sibu, seorang sepupuku yang ku panggil Kak Nini, mengambil ku bawa pulang ke rumahnya. Alhamdulillah.. Tidaklah sendirian di negeri orang. Ada saudara yang bekerja di sana. Selepas itu aku bermalam di Sibu selama satu malam.

Sketchbook aku, semasa malam pertama aku di Sibu.


Kak Nini bawa aku makan di sini. Halal.  


Tengah hari esoknya, aku pergi ke Mukah menaiki bas. Dua jam lebih perjalanan jika tak silap. Hampir mabuk, aku gagahkan diri juga. Pemandangan sepanjang perjalanan, cantik. Sekali sekala terlihat rumah panjang. Kalaulah aku dapat melawat rumah panjang. Hampir sampai ke Mukah, akan nampak pemandangan laut. Akhirnya, Alhamdulillah, sampai juga aku ke Mukah.

Lain kali aku cerita pasal Mukah pula. Huhu.. haraplah aku rajin. Post ini saja dah lama taip tapi tak siapkan. Bukan sebab malas. Kurang rajin je. Hehe... Apa apapun, Sarawak best! Nanti akan sambung cerita lagi. InsyaAllah.


2 comments:

  1. Nak lagi nak lagi...
    sambung laa cepat.
    AKu suka giler baca org punya pengalaman travel...hehehe
    Aku je tak travel2 dr dulu...hehehe

    ReplyDelete
  2. Macam lama jer Amna kat Seghawak... huhuhu.. jenjalan ya?

    ReplyDelete