Thursday, February 14, 2013

Dapat Ang Pow


Gong Xi Fa Cai...  Tamatnya tahun baru Cina, rutin harian ku kembali sepertia biasa. Pergi kerja. Tapi syukur Alhamdulillah. Dapat sedikit rezeki sempena Tahun Baru Cina ni. Ya, aku dapat Ang Pow. Haha.. mungkin bagi orang lain, ianya perkara biasa. Tapi bagi aku, inilah pertama kali seumur hidup aku menerima Ang Pow. Betul, tak tipu. Pertama kali!!!!! Sebab tu lah aku gembira. Nak simpan sampul ang pow ni lah.

(Alamak, gambar nampak macam batak sangat la pulak)

Jadi, aku ingin berkongsi sedikit cerita. Tahukah anda... pada Hari Raya Aidilfitri, tradisi duit raya yang diberi dalam sampul hijau, sebenarnya adalah berdasarkan tradisi Cina yang memberi ang pow. Betulkan? Jika aku salah, sila betulkan. Namun, oleh kerana tradisi seperti ini adalah satu perbuatan yang mulia, ia ibarat memberi sedekah. Maka tradisi tersebut diteruskan sehingga ke hari ini.

Itu saja. Gong Xi Fa Cai, Hong Bao na lai...

No comments:

Post a Comment