Sunday, May 27, 2012

Malam yang tragis

Pada suatu malam, aku berjalan menghentak-hentak kaki meninggalkan studio dan menuju ke tempat printmaking di tingkat bawah. Perasaan tak puas hati masih terasa. Aku menuju ke tempat Nik dan Ju. Sebagai printmaker, tempat mereka di bawah. Tempat mereka di depan surau Seni Halus. Setibanya di situ, aku mengadu pada Nik.

"Nik, Zizan tu... Dia mungkin berniat nak bergurau lalu menolak painting ku jatuh terhempas ke lantai. Aku juga, bagi membalas gurauan tersebut, aku tolak painting dia pula. Lepas tu painting dia rosak. Sekarang kitorang sedang gaduh besar.." Aku bercerita dengan penuh emosi. Wajah Nik kelihatan terkejut. Yalah, semua orang sedia maklum painting Zizan diperbuat daripada kayu yang dipotong mengikut bentuk-bentuk tertentu dan disusun dengan teliti. Satu usaha yang banyak untuk menghasilkan sesuatu seperti itu.

Tapi aku, tetap dengan ego ku. Aku kata: "Dia yang mulakan! Aku cuma balas balik apa dia buat. Dah painting tu nak rosak. Bukan aku berniat pun." Nik cuba tenangkan keadaan. Dia minta aku cool. Dia larang aku naik semula ke studio kerana bimbang keadaan jadi lagi keruh. Ju yang tidak ambil peduli tentang apa yang aku cerita, juga aku libatkan. "Ju, dengar tak ni?" "Aaa.. dengar." Balas Ju pendek.

Tiba-tiba, Zira muncul. Zira juga datang dari studio. Dia tahu keadaan sebenar. Bila Zira muncul, aku nak bela diri aku depan Zira pula. "Zira, bukan salah aku kan?" Selepas tu aku berlalu pergi walaupun dilarang oleh Nik. Tinggallah Nik, Zira dan Ju di situ. Entah apa agaknya mereka bincang tentang sikap keras kepala ku.

Entah berapa minit kemudian, Nik, Ju dan Zira naik ke studio. Agaknya untuk tahu apa terjadi seterusnya. Zizan yang sedang duduk dengan muka tak puas hati di tempatnya, mengadu pada Nik dan tunjukkan paintingnya yang ditolak oleh aku berada di atas lantai. Entah apa agaknya Zizan kata pada Nik. Aku tak dengar kerana aku berada di luar studio untuk layan perasaan sorang-sorang.

Tiba-tiba Zizan meluru keluar dari studio menuju ke arah ku. Sepanjang berkawan dengan Zizan, inilah kali pertama aku nampak dia begitu marah. Zizan menghampiri aku dan tengking-tengking aku. Aku melawan balik sebab aku tak rasa aku salah dalam hal ni. Aku tak ingat keseluruhan pertuturan kami, tapi yang pastinya, pertengkaran kami teruk sekali. 

Zira yang kebiasaannya tidak menyibuk dalam pergaduhan orang lain, akhirnya campur tangan. "Amna, dah la tu, minta maaf je lah" Desak Zira. "Huh, Sori~" Balas aku dalam nada yang sememangnya kedengaran tak ikhlas. Aku sempat jeling ke arah Nik yang duduk agak jauh dari kami semua. Agaknya takut. Dari riak wajahnya, memang ketara yang dia tidak mampu berkata apa-apa. 






"Happy Birthday!" 


Tiba-tiba Wani, watak yang tak ada dalam cerita ini pada mulanya, muncul! Tepung dilempar pada Nik yang masih tergamam. Ok, keseluruhan cerita ini semuanya lakonan semata-mata untuk menakutkan birthday girl, Nik.

Lakonan tamat, dan perang tepung bermula...

 Aku dan Zizan.
Pelakon malam itu.

 Birthday girl, Nik.

Dari kiri, Nik, aku, Wani, Ju dan Zira.
Aku tahu, aku akan merindui mereka selepas tamat degree nanti.


Moral : Jangan ego sangat. Lakonan tak apa laa..

2 comments:

  1. terrrrrrrrrrrrrrrrrbaiiikk!!!! b(^^,)d LOVE u Ollz!!!

    ReplyDelete
  2. Hehehe....pandai buat kezutan!
    Happy birthday to ur friend! :)

    ReplyDelete