Wednesday, March 9, 2011

Lakaran dari mimpi

Ada apa dengan mimpi? Orang kata mainan tidur je.. Ada juga yang kata petunjuk masa depan. Tak kisah la mimpi tu apa. Aku tak tahu kenapa, kalau aku mendapat mimpi yang sukar untuk aku lupakan apabila tersedar dari tidur, aku akan tergerak untuk melukis mimpi tersebut. Jadi, ini adalah salah satu lukisan berdasarkan mimpi aku.

Setiap kali kawan-kawan aku membelek belek sketch book aku, kebanyakan daripada mereka akan tertarik dengan lukisan yang ini. Kemudian, mereka akan bertanya mengenainya.

Biarlah aku bercerita di sini. Ini satu mimpi yang agak aneh. Aku menyertai satu perlumbaan. Pada permulaan perlumbaan, aku kena memanjat pagar. Dalam perjalanan, aku terserempak dengan seekor monyet. Monyet tu memiliki ekor yang seperti buah durian yang kecil. Tajam! Monyet tu garang dan suka mengetuk kaki orang dengan ekornya yang tajam tu. Aku takut. Tapi aku beranikan diri marah moyet tu. Nasib baik monyet tu takut dengan aku. Akhirnya, aku ternampak pintu gerbang yang menandakan garisan penamat untuk perlumbaan tersebut. Masalahnya, terdapat sebatang sungai yang menghalang aku untuk sampai ke sana. Tiba tiba, muncul kenderaan-kenderaan di atas air. Kenderaan-kenderaan itu beratur di depan aku, mencipta laluan untuk aku menyeberangi sungai itu. Muncul pula seorang perempuan cantik yang memakai dress merah hitam. Perempuan itu menjemput aku untuk lalu melalui laluan tersebut. Tamat.

Itulah maksud lukisan ni. Penceritaan semuala mimpi aku. Kawan kawan aku yang tanya pasal lukisan ni, semuanya gelak apabila aku ceritakan kisah ni. Apa reaksi korang yang baca ni? Ada beberapa lagi lukisan yang berdasarkan mimpi. Tapi, yang lain tak ada apa sangat.

No comments:

Post a Comment