Friday, January 24, 2014

Liga Prajurit

Aku langkah kanan barangkali? Pelukis komik Liga Prajurit, Zharif memberi aku senaskah salinan komiknya kepadaku. (sebenarnya aku yang minta). Sebelum ini, aku sentiasa mengikuti perkembangan karya-karyanya di blog Liga Prajurit. Alhamdulillah kini mampu memiliki senaskah salinan untuk disimpan di rak sendiri.



Selepas membaca karya tersebut, perkataan yang boleh aku gambarkan komik ini adalah.. 'Wow!' Inilah contoh karya yang aku nanti-nantikan dari pelukis komik tanah air.

Aku seorang yang suka kepada seni tradisional. Perkara yang paling menarik perhatian aku dalam komik ini adalah, pembaca dapat melihat ukiran atas pintu rumah, keris, pending, cucuk sanggul, gamelan, dan banyak lagi yang membuatkan pembaca rasa seperti telah kembali ke zaman dahulu. Bukan itu saja, malah gaya dan gerak tubuh setiap watak juga terasa seperti benar-benar orang Melayu lama. Cara duduk bersila, cara perempuan berjalan, malah yang paling hebat, cara berlawan juga ada. Pelukis komik ini tentu telah melakukan banyak kajian, ataupun barangkali pelukis ini datang dari zaman dahulu. (Hehe.. Zharif, jangan marah)

Dari segi style lukisan, panel, latar belakang atau figure, bagi aku tak ada masalah. Sudah hebat. Tapi aku percaya ianya akan lebih hebat satu hari nanti. Sebab pelukisnya masih muda. Masih banyak masa lagi untuk asah skill.

Mengenai ceritanya pula, sekelip mata aku boleh suka kepada dua watak utama, Faris dan Mirza. Perwatakan mereka ditonjolkan dengan baik. Mereka buat cerita jadi menarik dengan perangai mereka yang tak berapa nak serius tu.

Rasanya itu saja aku nak cakap buat masa ini. Aku akan nantikan karya baru dari Zharif. Tentu akan lebih menarik. Anda semua, bolehlah pergi blog Liga Prajurit untuk melihat sendiri karya ini. Jangan lupa nyatakan pendapat anda tentangnya di sini.

Sekian saja dari aku.. Hidup ini indah...


4 comments: