Wednesday, September 19, 2012

Di sekitar laman

Hujan turun. Aku menjenguk ke luar. Rasa seperti ingin duduk di luar rumah. Aku suka hujan. Bunyinya, bau udaranya... Aku pun segera mencapai sketchbook dan drawing pen aku, lalu mengambil tempat di atas bangku plastik di depan rumah ku. Jadi, silalah lihat hasil-hasil yang aku dapat dengan meluangkan masa di laman siang tadi.

Satu sudut di laman rumah aku.



 Apakah ini?
Cuma batu-batu dan pasu yang terbalik, 
dengan tumbuhan yang memanjat sekelilingnya.



 Bunga ungu kecil.
Pari-pari di sebelahnya tak wujud ya.
Cuma aku rasa tumbuhan yang kecil dan comel ini bagaikan fantasi.
Maka aku tambahlah pari-pari di situ.




Di seberang jalan depan rumah,
aku terlihat seekor burung di atas dahan.
Cepat-cepat aku lakarkannya sebelum ia terbang pergi.



Itu saja. Tidak banyak pun. Inilah yang aku dapat dengan laman rumah aku. Mungkin lain kali aku melukis di tempat lain pula. InsyaAllah...




2 comments: