Friday, November 26, 2010

Mencari masa depan


Baru baru ni, aku ada bersembang dengan abang aku. (Abang angkat laa) Seperti aku, nampaknya, dia risau tentang masa depan dia. Sebenarnya, aku memang dah lama fikirkan pasal masa depan aku. Lepas habis degree ni, aku kena pilih jalan yang betul. Tapi, tengok keadaan abang aku ni, aku lagi risau tentang masa depan dia. Tak nak risau sangat laa, dia seorang yang berfikiran positif.. sepatutnya tak ada masalah.. Seorang senior aku pula, sama juga, sedang risau tentang masa depan sendiri. Aku juga ada adik yang sedang menduduki SPM. Dia juga masih fikir tentang hala tuju nya selepas ini.

Kami semua... dan aku pasti ramai lagi yang turut berada dalam situasi seperti ini. Situasi seperti ini adalah normal untuk peringkat umur seperti kami. Kami semua adalah anak muda yang masih mencari hala tuju, dengan harapan masa depan yang cerah akan menanti kami. Masa depan nampak kabur.

Apa yang patut aku buat? Yang pastinya, aku taknak jadi ibu muda yang duduk rumah jaga anak anak. Aku bercakap soal pelajaran. Ye, aku nak sambung belajar lagi. Tapi, jalan mana yang aku patut ikut? Setiap jalan, bawa ke destinasi yang berbeza kan? Jadi, aku tak boleh tersalah pilih.

Dulu, aku percaya untuk menuju ke masa depan yang cemerlang, aku perlu ada azam, cekal, dan berani. Azam adalah mahkota, cekal adalah perisai, dan berani adalah pedang. Malangnya, aku rasa baru baru ini, aku kehilangan berani. Cuma berani yang tak ada, tapi langkah aku dah terhenti. Azam dan cekal saja tak cukup.. Tak boleh berterusan begini... aku kena terus melangkah...

1 comment: