Thursday, May 6, 2010

Segalanya datang dari Nya

Dulu, aku ada seorang lecturer yang mengeluarkan statement : "Jadi artist ni banyak buat dosa." Alasan dia, :"Kamu lukis realistic tu meniru! Kan meniru itu berdosa?" "Kalau kamu melukis, mesti kamu harap orang puji lukisan kamu. Kan salah niat tu?" "kamu jual lukisan, dapat duit tapi sebenarnya lukisan kamu tu datang dari bakat yang tuhan bagi."

Lepas tu, aku menjawab: "itu anugerah..." apa yang memeranjatkan aku, lecturer aku mengangguk setuju kemudian dia sambung cakap apa lagi ntah... aku dah tak ingat. Tapi, sekarang aku rasa aku nampak niat sebenar lecturer aku tu. Dia nak kitorang semua sentiasa beringat, tak lupa yang bakat kami semua ni datang dari tuhan, dan supaya kami semua tak salah niat apabila berkarya...

Memang lah bakat seorang artist ni datang dari Allah SWT... Tapi, pekerjaan lain pun, sama je. Contohnya, nelayan menangkap ikan. Ikan di lautan tu, tuhan yang beri. Petani bercucuk tanam, tanamannya tumbuh kerana matahari dan hujan yang tuhan beri. Apa saja pekerjaan lain pun, sama je... apa saja yang kita dapat ni, semuanya dari Nya... Bukan artist sahaja.

No comments:

Post a Comment